Thursday, June 21, 2007

FirserTrip


Jeg skrev jo tidligere at jeg var igang med at lave indbagt mørbrad. For mig er det indbegrebet af 80'ernes "vi skal da ha' noget lækker mad", når man var ude med forældrene eller der kom gæster. Jeg lavede den med kogte nye kartofler og en champignonsauce.

Det blev ok... selve processen med at lave dyret, var en større fornøjelse end at spise den, indrømmet. Uffe spiste dog med velbehag... :)

Here Goes:
4 plader butterdej ( jeg brugte en færdig rulle fra Netto)
1 svinemørbrad

Fars:
400 gram hakket svinekød
2 spsk hvedemel
1 æg
1 løg
200 gram champignon
1fed hvidløg
1 tsk paprika (jeg brugte røget paprika)
1 tsk salt
peber
½ dl letmælk

Butterdej tøes op.
Sener og hinder skæres af mørbraden. Herefter brunes den på pande i olie. Den krydres med salt og peber oglægges til afkøling.
Farsen røres sammen med mel, æg, finthakket løg, knust hvidløg, paprika, salt og peber. Champignon renses og snittes i fine tern. Vendes i farsen.

Butterdejen rulles sammen til en plade på ca. 30 cm på hver side.
Halvdelen af farsen kommes midt på butterdejspladen. Mørbraden kommes ovenpå, og resten af farsen pakkes omkring mørbraden.
Butterdejen lukkes ind over fars og mørbrad, så der dannes en pakke. Pakken lægges i et smurt ildfast fad eller en smurt bradepande. Pensles herefter med mælk.

Bages i ovn ved 200° i ca. 1 time.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Sallynæstennyitrafikken!!
Firserne var en god tid det smagte aldeles pragtfuldt, til vi tokes igen. Hav det godt og hils Mufufu.